Az IFA és a LIAZ természetesen szép számmal megtalálható volt eme távoli országban is.
525
A szemét hegy, mely minden Albán települést körül ölelt. Felhívnám a figyelmet, hogy aki egy pillantást is vet eme szemétdombra, az azonnal kiszúrhatja, hogy ott hever egy LIDL szatyor (nem ez volt az egyetlen). A furcsa viszont az, hogy mikor a kép készült, akkor Albániához a legközelebb található LIDL Németországban volt! Látott már valaha valaki „nyugat” Európában albán rendszámos autót? Még egy kamiont se! (?) Hogy került a LIDL szatyor Albániába?
530 534 538
A közlekedési stílusuk nem egyszerű. Mindenki jön mindenhonnan és mindig. Dudál, indexel(!) és jön. Mindig annak van elsőbbsége, aki előrébb van, ahhoz alkalmazkodnak a többiek. Kicsit furcsa volt az elején számunkra, de teljesen jól működik ez a rendszer, mert az 5 nap ott tartózkodásunk alatt egy koccanást sem láttunk. A másik érdekesség amit a képeken észrevehetünk, hogy a járművek jelentős része Mercedes. Úgy látszik nem hiába van az a vicc Németországban, hogy: „Menjél Albániába nyaralni, hiszen az autód már úgy is ott van!”
549
A másik ami a közlekedésüket jellemzi, hogy nem akarják elfogadni, hogy az út jobb oldalán kell közlekedni. Rendszeresen haladnak egymás mellett szemben a forgalommal. Ezért alkalmazzák a fizikai záróvonalat az út közepén. A képen is megfigyelhető, hogy egy árok van a két sáv között végig az úton.
551
Ahol nincs árok, ott túrják le egymást állandóan.
583 553
Tiranában nem árok van az út közepén, hanem egy magas padka. Ha egy pillantást vetünk az út szélén parkoló autókra, láthatjuk, hogy még így is többségük szemben a forgalommal áll!
558 560 585
Ezeken a képeken jól látszik az utak minősége.
561
Tirana főtere.
573
Ami még érdekes volt számomra, hogy az elektromos hálózat túlterheltsége miatt átlagban 1 órából 15 percig áramszünet volt. A nagyobb áruházak, szállodák, éttermek és irodák előtt a járdán egy nagy aggregátor van elhelyezve, ami áramszünet esetén automatikusan beindult, így az épültben észre sem lehetett venni ezt a kellemetlenséget. Akinek pedig nem tellett áramfejlesztőre az megtanult ezzel együtt élni. Azt azért nem tudom, hogy a kisebb boltok, akik árulnak tejterméket és húst, azok vajon mit tesznek az áramszünet idején. Hát igen … én nem vásárolnék ott.
577
A mellékutcákban erősen figyelni kellett az utat, mert a csatornafedél hiánycikk arrafelé.
589
„Tanuló vezető” Ezt igazán nem értem. Hogyan vizsgázik le az ember egy olyan országban, ahol tesznek magasról a KRESZ szabályaira? Talán el kell jutnia A-ból B-be egy megadott időn belül? Nem tudom.
590
És az elengedhetetlen tuning.
592
Mi is gyakran mentünk szemben a forgalommal.
615
Gondosan és igényesen bekötött villany.
618 619
Egy kicsit szemetes volt az ország. Hát nagyjából így néz ki Albánia, de azért ennél sokkal több élményben volt részem mint amit leírtam, és nagyon örülök, hogy eljutottam ebbe az országba is, mert ide azért önszántamból nem jöttem volna. Buszos pályafutásom alatt ez volt a legérdekesebb utam.