Uniós követelmények alapján az összes ellenőrzött munkanap legalább 15 %-át közúti ellenőrzés keretében, legalább 30 %-át pedig a vállalkozások telephelyein kell ellenőrizni. 2008. január 1-jét követően az összes ellenőrzött munkanap legalább 30 %-át közúti ellenőrzés keretében, és legalább 50 %-át a vállalkozások telephelyein kell ellenőrizni.
Az 561-es rendelet már tavaly május óta érvényben lévő előírása szerint ma a tárgyhét és azt megelőző 15 naptári nap tachográf adatait kell tudni bemutatni, 2008-tól a hatóságok az - akár analóg, akár digitális - tachográf adatai alapján a tárgynapon felül 28 napig visszamenőleg ellenőrizhetnek.
Ami a vezetési- és pihenőidő kihágások büntetését illeti, súlyos szabálysértésnek minősül a napi, hatnapi vagy kéthetes maximális vezetési idők határértékének legalább 20 %-kal való túllépése; a napi vagy heti minimális pihenőidő 20 %-os vagy annál nagyobb mértékű figyelmen kívül hagyása; a minimálisan előírt vezetésközi szünet 33 %-os vagy annál nagyobb mértékű figyelmen kívül hagyása; valamint az előírásokkal ellentétesen felszerelt digitális menetíró készülék használata. Ezeket az 57/2007-es Kormányrendelet 400.000 Ft-os bírsággal bünteti. A szociális előírásokat rendszeresen, vagy súlyosan megsértő vállalkozások a hatóságnál bevezetésre kerülő kockázatértékelő rendszer alkalmazása következtében a jövőben gyakoribb és részletesebb telephelyi ellenőrzésekre számíthatnak.
Új elv a szankciók ún. területen kívülisége. Korábban a hatóságok csak akkor alkalmazhattak szankciókat, ha a szabálysértés a saját országuk területén történt, vagy esetleg, ha saját állampolgáraik követték el azt külföldön. Mostantól az unióban nem számít, hogy hol történik a szabálysértés, közúti ellenőrzés során bárkit megbüntethetnek. Például egy magyar gépkocsivezetőt ezentúl megbüntethetnek egy Lengyelországban elkövetett, de Németországban észlelt szabálysértésért is.
Végül, de nem utolsó sorban bevezetésre kerül egy új okmány, a közúti ellenőrzési jegyzőkönyv. Ezt a kétoldalas, EU-szerte azonos és a nyelvi problémák elkerülésére egységes szabálysértési kódrendszert alkalmazó dokumentumot valamennyi közúti ellenőrzés során kötelező lesz kitölteni, és egy példányát ellenőrzést követően át kell adni a gépkocsivezetőnek, akinek azt meg kell őriznie. A jegyzőkönyv egy esetleges következő ellenőrzés során részletes információt nyújt arról, hogy a gépjárművet előzőleg mikor, hol, ki ellenőrizte, történt-e szabálysértés, illetve szankcionálás.